De overgang van groep 2 naar groep 3


Voor veel kinderen is de overgang van groep 2 naar groep 3 een grote stap. In groep 2 is er nog sprake van open leersituaties en spelenderwijs leren terwijl kinderen in groep 3 veel meer in aanraking komen met formele instructiesituaties waar de nadruk vooral ligt op het technisch lezen en het leren schrijven (Paus, 2010). Daarnaast wordt er bij de kleuters vaak gewerkt met thema’s en activiteiten die aansluiten bij de leef- en belevingswereld van de kinderen. In groep 3 wordt er vaak met methodes gewerkt en moeten kinderen leren om stil te zitten en te werken achter hun tafel.

Veel kinderen zijn gemotiveerd om te leren lezen en schrijven maar het kan demotiverend werken als het lezen en schrijven constant wordt aangeboden als techniek die aangeleerd moet worden. Om de overgang tussen groep 2 en groep 3 makkelijker te maken is het daarom belangrijk om ook in groep 3 open leersituaties te creëren waarin leerlingen bezig zijn met lezen en schrijven. Zowel bij de kleuters als in groep 3 is het belangrijk om te weten dat lezen een beroep doet op twee soorten kennis: de kennis van taal en de kennis van de wereld. Hoe meer beiden soorten kennis ontwikkeld zijn hoe makkelijker kinderen teksten zullen lezen en begrijpen (Paus, 2010).

 

Paus, H. (2010). Portaal, praktische didactiek voor het primair onderwijs (3e ed.). Bussum, Nederland: Coutinho.

 

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *