Het bevorderen van Cognitieve ontwikkeling


Foto

De  peuter en kleuterperiode wordt door veel mensen gezien als een voorbereiding  op de toekomstige schoolcarrière. Andere zijn weer van mening dat het juist averechts  werkt wanneer je kinderen te veel gaat pushen.  Op basis van bevindingen van ontwikkelingspsychologen de onderzoek doen naar de cognitieve ontwikkeling in de peuter en kleutertijd  kunnen ouders en leerkrachten het volgende doen om de cognitieve ontwikkeling te bevorderen:​​

 

 

  1. Als leerkracht moet je weten in welk cognitief ontwikkelingsstadium  een kind zich bevindt.  Wanneer je hiervan op de hoogte bent kun je beter inspelen op mogelijkheden en beperkingen en de juiste materialen en onderwijs aanbieden.
  2. Je aanbod moet net een niveau hoger liggen dat het huidige cognitieve ontwikkelingsstadium van de leerling.  Als het aanbod te weinig nieuwe elementen bevat, zullen kinderen snel verveeld zijn.  Wanneer het aanbod teveel nieuwe elementen bevat is het weer te moeilijk en raken kinderen verward.
  3. Het lesprogramma moet zoveel mogelijk afgestemd zijn op de  individuele leerling.  Kinderen van deze leeftijd zitten niet altijd op het zelfde cognitieve ontwikkelingsniveau. 
  4. Creëer  sociale interactie tijdens het lesaanbod.  Zowel tussen  kinderen onderling als met volwassenen.  Door feedback te krijgen van anderen leren peuters en kleuters  nieuwe manieren om zich te gedragen en om over de wereld na te denken. 
  5. Laat kinderen fouten maken.  Cognitieve groei ontstaat vaak door het maken, herstellen en leren van fouten.  
  6. Push kinderen niet teveel  en houd rekening met het cognitieve rijpingsniveau wat een leerling moet beheersen voor hij of zij zich verder kan ontwikkelen. 
  7. Lees kinderen voor.  Kinderen leren hiervan en  kan hen motiveren om zelf te leren lezen. 

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *