Cognitieve ontwikkeling volgens Vygotsky


Lev  Vygotsky is een Russische ontwikkelingspsycholoog. Hij ziet cognitieve ontwikkeling als resultaat van sociale interacties waarin kinderen leren door deelname onder begeleiding. Hij richt zich op de sociale aspecten van ontwikkeling en leren en ziet de sociale en culturele wereld als bron van ontwikkeling.  Zijn theorie wijkt erg af van de ontwikkelingstheorie van Piaget. Piaget ziet kinderen als wetenschappers die in hun eentje inzicht proberen te krijgen over de wereld. Vygotsky ziet kinderen als cognitieve leerlingen die de vaardigheden van hun cultuur en van anderen overnemen.

 

De  zone van naaste ontwikkeling is een belangrijk en veelgebruikt begrip in de onderwijswereld.  Vygotsky gaat ervan uit dat de cognitieve vaardigheden van kinderen verbeteren wanneer zij worden blootgesteld aan informatie die binnen hun zone van naaste ontwikkeling ligt. De zone van naaste ontwikkeling is het niveau waarop een kind een taak bijna zelfstandig kan uitvoeren, maar nog hulp nodig heeft van een competenter persoon om de taak helemaal te voltooien.  Wanneer de juiste instructie wordt aangeboden binnen de zone van naaste ontwikkeling , kunnen kinderen hun inzicht vergroten en nieuwe taken beheersen.  Ook is deze hulp bevorderlijk  voor de ontwikkeling van hun algemene cognitieve vermogens.

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *