First days in Bangkok

Sa-wat-diiii,

De eerste dagen van onze reis in het sfeervolle maar chaotische Bangkok zitten er weer op. Wat een cultuurshock! Zo veel nieuwe indrukken, en zo’n wereld van verschil vergeleken met Nederland. Elke dag lijkt hier wel een week, omdat je zoveel nieuwe dingen doet en ziet. De eerste ochtend gingen we op zoek naar een nog westers en normaal ontbijt. Uiteindelijk werd het een gebakken ei met spek, een sapje en vieze waterige koffie. (ze hebben hier echt geen normale koffie, 1 ding uit Nederland wat ik nu al mis) Al na 1 minuut in de buitenlucht waren we al helemaal bezweet. Het is hier 30-35 graden en super benauwd, en echt ALLES plakt. Om de 2 meter staat een karretje of tentje waar je streetfood kunt kopen, een winkeltje, of een tuktuk. Overal stinkt het, van stinkfruit tot rare stinkende olie waar ze mee koken tot het vuilnis en de put-lucht op straat. Mensen leven en slapen gewoon op straat, in steegjes of op de stoep en overal lopen zwerfkatten en honden (vaak ook zonder staart).

Na ons ontbijt zijn we de omgeving gaan verkennen, want we waren toch wel erg benieuwd naar de rest. We hebben Khao Son Road gevonden, de toeristische hoofdstraat hier in de buurt. Je kunt daar van alles doen. Streetfood eten (ook insecten, uhg), een Thaise massage nemen, uiteten, cocktails drinken, uitgaan, winkelen, en er is zelfs een Mac Donald, haha. Daarna zijn we de andere kant opgelopen vanaf ons hotel, en kwamen we uit bij een parkje naast een rivier. Wat we hier zagen was echt shocking. Er lag een vrouw op een bankje zichzelf te bevredigen midden in het openbaar en mensen lagen gewoon te slapen op straat. Overal stonden huisjes die voor je gevoel echt elk moment uit elkaar konden vallen, en het vuilnis lag gewoon om het huis heen. Ze hebben hier ook bijna nergens een prullenbak. Wanneer je een bekertje weg wilt gooien moet je daar eerst een halfuur mee rondlopen tot je uiteindelijk bij een restaurant pas een prullenbak vind. Wanneer je het leven en de hygiëne hier op straat ziet, merk je pas hoe goed wij het hebben in Nederland.

Toen we weer terug waren in ons hotel, hebben we bij de receptie nagevraagd of er ergens een grote markt in de buurt was. We kregen de tip om met de taxi naar de JatuJak market te gaan. We hebben ook meteen even gevraagd hoeveel dat ongeveer kost, en volgens de receptie was dat 150 Bath. Je moet hier altijd bij het instappen meteen een prijs afspreken om te zorgen dat je niet wordt afgezet. Maar het vinden van een taxi voor een goede prijs is nog even een dingetje, haha. Ik hield een taxi aan en ik zei de naam van de markt. En die man achter het stuur kijkt me aan en zegt gewoon ”Noooooooeeeuuhh” (ofso), trekt een vies gezicht (zo van, nahh daar heb ik echt geen zin in) en rijd vervolgens weg. Die had er duidelijk geen zin in xD. Toen nog een taxi geprobeerd, die wilde ons ook niet brengen voor 150 Bath. Bij de derde taxi ging het raampje open, en ik gaf het briefje met de naam van de markt aan de taxi chauffeur. Vervolgens pakt hij een vergrootglas om het briefje te lezen. Ik en Dewy kijken elkaar aan zo van ”wtf, gaan we echt instappen bij een slechtziende” :’) Maar uiteindelijk hebben we dat toch maar gedaan (met de gok dat hij van veraf wel kon zien xD)

Eenmaal aangekomen bleek die markt echt suuuuuper groot te zijn. Er waren echt duizenden kraampjes met spullen en eten en van alles en nog wat. We wisten gewoon niet waar we moesten kijken. We hebben hier wat spulletjes gekocht en streetfood geprobeerd. Gefrituurde kip voor 20 Bath (nog geen 60 cent) en die was echt mega lekker, wow. Daarna hebben we nog een doek gekocht met een leuk Thais printje, erg handig om om te binden wanneer je een tempel wilt bezoeken. Dewy heeft ook nog roll-up ijs geprobeerd. Een super blij chinees ijsje, waarbij ze marsmallows en snoepjes op een blij chinees liedje in stukken hakken, en vervolgens samen met ijs oprollen en in een bakje stoppen. Maar het was wel lekker :). Rond 7 uur begonnen ze met het opruimen van de markt. Het begon ook te regenen dus zijn we maar naar het hotel gegaan. Wanneer het hier regent, dan regent het ook goed. Bij de eerste drupjes zie je meteen iedereen een schuilplaats zoeken, maar 1 minuut later snap je waarom. Want uit het niets komt het als watervallen naar beneden.

S’ avonds zijn we op zoek gegaan naar een een restaurantje om Thais te eten, en kwamen we uit bij Max’s Magical Thai Food. En nee, geen Magic Mike (helaas) maar wel super lekker Thais eten. Je kunt hier al eten inclusief drankjes voor 100 Bath per persoon. (2,60) Het makkelijkste is om 2 gerechten te bestellen, en wat extra rijst om erbij te eten. Je krijgt dan ieder een extra bordje zodat je samen verschillende dingen kunt proeven. Uiteindelijk hebben we noudles met een paddenstoel op, en een (HETE!!) groene curry. Maar wel lekker! haha. S’avonds is het een heerlijke temperatuur, alleen wanneer je Thais gaat eten zweet je je opnieuw helemaal kapot, pfoe. Ondertussen doet die gast (ik denk dat dat Max is, haha) allemaal goocheltrucjes. Na het eten zijn we lekker naar ons hotel gegaan, want we waren helemaal kapot van deze heette dag. (en de warmte) Wij als Nederlanders zijn niks gewend.

Day 2 in Bangkok: Maandag 5 juni

Vandaag besloten we om op pad te gaan en de eerste tempel te bezoeken. Maar ook dat doe je niet zomaar even. Op onze Bucketlist staan de 5 tempels van Bangkok, en ook het paleis wilde we graag bezoeken. Gelukkig heb ik een super handige offline app met een kaart van heel Thailand. (Maps.me) Na het oversteken van een paar wegen kwamen we uit bij een soort park met allemaal hekken eromheen. We wisten niet wat het was, maar we hadden al een vermoeden dat dat waarschijnlijk de ingang was van de tempel. Alleen je had een paspoort nodig om binnen te komen, en je werd gefouilleerd. We vonden het een beetje te druk (er stonden echt 4000 chinezen in de rij), dus besloten we wat verder te lopen. Uiteindelijk kwamen we in een straat uit met nog een ingang voor de tempel en het paleis. Maar ook hier had je een paspoort nodig, en die hadden we niet bij. Ik vroeg in het Engels aan de bewaker of je in elke tempel een paspoort nodig had, of alleen hier. Maar de bewaker snapte er echt helemaal niets van. Ik probeerde het nog 4 keer uit te leggen, en Dewy had de hoop allang opgegeven. Uiteindelijk vond de bewaker mij zo irritant dat we gewoon zonder paspoort naar binnen konden. Toch nog ergens goed voor geweest :’). Het paleis was echt mega groot. En stonden allemaal muren omheen en we hadden geen idee hoe we binnen kwamen. Ook zagen we meer dan 5000 mensen met zwarte kleding aan op stoeltjes zitten tijdens een ceremonie. Ik had al een vermoeden dat het met het overlijden van de koning te maken had, maar ik wilde het natuurlijk weer weten. Dus ik liep naar de zij-ingang van de tempel en sprak een Thais vrouwtje aan van de bewaking. Ze was echt aardig en kon super goed Engels. Ze vertelde dat er sinds de dood van de koning elke dag een ceremonie plaatsvond, voor een jaar lang. (een jaar van rouw) Die koning moet wel heel tof geweest zijn als duizenden mensen elke dag in het zwart naar het paleis komen om hem te eren. Daarna hebben we ook nog aan dat vrouwtje gevraagd hoe je ”bedankt” in het Thais zegt. (maar ik verstond er echt geen klap van, iets met thaaa waashh shieee mwa xD)

Er stonden echt superveel gewapende bewakers langs de paleismuren, en uiteindelijk kwamen we bij de ingang. Het was echt super groot en super druk, en door de zon was het nog warmer dan normaal. (dat hebben we geweten ook, want onze nek was helemaal verbrand xD) Voor 500 Bath kon je een ticket kopen. Maar dat was het zeker waard, want het paleis en de tempel was echt super mooi. Overal goud en tot in detail afgewerkt. Ik vraag me echt af welk volk het geduld heeft om dat allemaal te bouwen (monniken ofso :’)?

S’avonds hebben we ergens Pad Thai gegeten. (Zoetige rijstnoodles met tofu, groente en garnalen-kip of vlees) Erg lekker als je even geen zin hebt in pittig. Want zoals Ronald Goedemondt zei: ”Wat ze helemaal niet kennen in Thailand: een BEETJE pittig. Ze hebben of helemaal niet pittig, of fuck alle blanken” haha. Daarna gingen we ”één drankje” drinken in Khao Son Road. Één drankje werd één bucket. Vervolgens werden het een paar biertjes bij Lucky Beer (toepasselijk). We hadden zelfs twee Koreaanse vrienden gemaakt, hahaha. Op een gegeven moment kwam er een Thaise vrouwtje langs met verbrande schorpioenen en besloten we dat het een goed idee was om die uit te proberen. Gelukkig hadden we al wat gedronken, want wanneer je zoiets eet kun je er beter niet teveel bij nadenken. Het was tot mijn verbazing niet eens zo heel vies. Het smaakte een beetje naar de schil van een garnaal, en je kon het makkelijker kauwen dan je zou denken. Toch niet voor herhaling vatbaar xD, bleeegh. Iedereen keek ons ook aan van, oh no, wat doen zij nou weer, hahaha. Zelfs s’ avonds is het te warm, dus iedereen stond op straat te dansen. Uiteindelijk ging het regenen, en dat is hier nooit een klein beetje. Iedereen ging onder de luifels staan, maar het kon ons niets schelen en een paar minuten later stonden we te dansen in de stromende regen. But dancing in the rain is really something. En koud is het hier in Thailand toch nooit. (behalve met de airco op standje noordpool)

haha, goooodnight!

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *